dadasophin.de

Kategorie: Lektüren

klassiker :: tatoos

das waere ja eine moeglichkeit. sich noch dichter mit benjamin oder musil zu beschaeftigen – zellar macht es vor:

A quote from Walter Benjamin’s One-Way Street on my left shoulder. An extended passage from Musil’s The Man Without Qualities (Der Mann ohne Eigenschaften), between my shoulder blades. A reproduction of Paul Klee’s ‚Angelus Novus,‘ a painting owned by Benjamin, on my right pectoral muscle. A snippet of Proust, in the original French, just above my belly button.

(via Zellar: Open All Night)

die leserin findet den klassiker lustlos

es ist schon immer wieder interessant. was „klassikern“ alles abverlangt wird (waeren sie dann eigentlich noch klassiker. wenn man ihnen eben das nicht mehr abverlangen wuerde: aktuelle lesbarkeit?):

„Benjamin von Stuckrad-Barres „Soloalbum“ habe ich ja verschlungen wie nur selten was. Ich glaube, ich habe die Lust an der Popliteratur gefunden. Ich finde es nur normal, dass ich mich mit Autoren der jüngeren deutschen Generation mehr identifizieren kann als mit den altbackenen Klassikern, die man zwar gelesen haben sollte, mit denen aber heutzutage ein junger Mensch nicht viel anfangen kann.“

(via literaturesque.)

dass lesen auch mit identifikation zu tun haben kann („du, eh – das war bei mir genauso!“). kann man ja fast nicht abstreiten (darauf baut die buchbranche ja ihren verkauf auf). aber das man dann nicht einraeumen kann. dass „klassiker“ eben auch zu ihrer zeit (nur so als saloppes beispiel) indentifikatorisch auf warme semmel gestrickt wurden. das finden wir dann schon kleingeistig.

nun ja – wenn die leserin feststellt. dass in der realitaet nicht alles ganz genauso ausziehbar ist wie eine generationsschublade. dann fuehlt sie sich verraten und eingekauft. (das ist jetzt natuerlich voellig ungerecht und verallgemeinert – eben fuer den identifikatorischen nachtisch – damen und ‚erren)

the five positions of dancing

The five „Positions of Dancing“, from Wilson’s Analysis of Country Dancing, 1811

… the five positions of dancing – aus der schuhperspektive 😉

northanger abbey :: reading the readers

In the late eighteenth century and the Regency, reading itself was changing as new kinds of books and new reading venues appeared. In place of the traditional private library that contained books owned by the reader that could be reread and mulled over at will, circulating libraries featuring new publications proliferated. These capitalistic ventures lent books by the volume for only days at a time, providing mobile audiences with a onetime reading for a quick fix. At the same time, booksellers were issuing books for wide consumption in forms that encouraged rapid, dip-and-skip reading: selections and collections that printed passages from texts recommended by critics and book reviewers like Samuel Johnson. Ranging from sixpenny pamphlets providing a handful of poems to mini-libraries promising the best British literature, these publishers’ innovations commercialized literary culture for diverse readers. Such books promoted a new way of reading: the fast and shallow acquisition of a wide variety of texts to allow women to mimic the „extensive reading“ that Darcy endorses as a sign of feminine accomplishment.3 They thus encourage readers to memorize literary fragments to show off their fashionable sensitivity. This cheap use of literature for profit and self-display is one of Austen’s targets in Northanger Abbey

Reading by the Book in Northanger Abbey – Barbara Benedict

kloster northanger :: romane im roman

in jane austens „kloster northanger“ wird ja viel gelesen und darüber auch heftig debattiert (männer disqualifizieren sich dadurch. dass sie keine romane lesen – jane austen wertet die gattung des „romans“ (hier: im speziellen fall die „gothic novel“ auf)).

aber was wird gelesen:

… northanger canon:

The so-called „Northanger Canon“ is the list of books appearing in Jane Austen’s Northanger Abbey. The flighty Isabella lists for heroine Catherine Morland her version of Gothic classics. The list itself provides an interesting insight into what one woman, Jane Austen, perceived to be the most representative books of the Gothic craze that swept England during her lifetime.

… das von beiden protagonistinnen isabella und catherine gelesene buch: The Mysteries of Udolpho von Ann Ward Radcliffe (1794)

… ein cover von „northanger abbey“ aus dem jahre 1965

jane austen :: gig vs. curricle

a gig (aus: Transports of Delight)

wer kennt sie nicht die unterschiedlichen transportmittel in jane austens romanen – also wir muessen da immer nachschlagen. in „kloster northanger“ zum beispiel lobt john thorpe die geschwindigkeit seines „gigs“ (mit nur einem pferd) ueber alle massen und tritt den gig von james – catherines bruder:

„Break down! Oh! Lord! Did you ever see such a little tittuppy thing in your life? There is not a sound piece of iron about it.  The wheels have been fairly worn out these ten years at least–and as for the body! Upon my soul, you might shake it to pieces yourself with a touch. It is the most devilish little rickety business I ever beheld! Thank God! we have got a better.  I would not be bound to go two miles in it for fifty thousand pounds.“

aus: „kloster northanger„, kapitel 9

aber endlich gibts für regelmässige austen-leserinnen aufklärung:

Transports of Delight: How Jane Austen’s Characters Got Around (Ed Ratcliffe)

… noch ein detailreicher artikel zum „gig“: a gaggle of gig
… das ganze von zwei pferden gezogen: der curricle
… A selection of Georgian Coaches
transportation in the 19th century

radfahren auf dem eis :: ice velocipede

das ice velocipede (und noch eins aus dem jahre 1885)

… mehr zu hussongs „eis-velociped“ (Deutsche Illustrierte Zeitung, 1885):

Die Fortbewegung geschieht durch das abwechselnde Treten eines Pedals von gewöhnlicher Form. Pedal und Schwungrad sind mit ihen Achsen ruhenden kleinen Triebrädern versehen und diese durch eine Kette miteinander verbunden, welche die durch das Pedal hervorgebrachte Rotation auf das Schwungrad überträgt. Wenn der linksseitige Hebel vorwärtsgelenkt und das Schwungrad durch diese Bewegung aufgehoben wird, senken sich gleichzeitig die neben den beiden hinteren Schlittenkufen befindlichen Sperrhaken nieder und greifen mit ihren Spitzen in das Eis, um das Fahrzeug in seinem Laufe zu hemmen und zum Stillstand zu bringen.

velocipede :: tool for railroad track inspectors

velocipede – important tool for railroad track inspectors

One of the habitués of every station is the section-master, who looks after three, five, or ten miles of track and a gang of from five to twenty-five men who keep it in repair. He is not much seen, because he is out on the road most of the time; and his duties are not of a kind that the reader could study, on paper, to much advantage; but he deserves mention because his place is a really important one. Railroad tracks . . . must be constantly watched to see that they do not fall even a little below their highest standard. This care-taking can be intrusted only to one who has had long experience at the work. In violent rain-storms the trackman must be on duty night and day and patrol the whole length of his division to see that gravel is not washed over the track or out from under it. Though roughly dressed and sunburnt, he is an important personage in the eye of the engineer of a fast express train . . . .

aus: The American Railway (1897)